Чи могли ви уявити історію, в якій поєднується слов’янська та скандинавська міфологія? Історію, в якій описується повсякденне життя найвідоміших богів, яким поклонялося людство, та в якій, водночас, тільки декількома словами згадується Ісус?

“Американські Боги” Ніла Ґеймана — це роман на 600 з хвостиком сторінок, де ми дізнаємося історію молодого чоловіка Тіні, який за дещо неприємних і дивних обставин занурюється у центр боротьби між старими (як от скандинавськими) та молодими (як от технологічними) богами Америки.

Вперше роман було опубліковано у 2001 році. Тоді він пройшов непомітно повз українського читача. Величезну популярність роман здобув завдяки його екранізації у телесеріалі “Американські Боги”. І ось так, через більше ніж 15 років, історія Ґеймана отримує “друге життя”, а також вперше видається українською мовою у 2017 році.

Про що ця книга?

Історія молодого чоловіка Тіні розпочинається з останніх днів його ув’язнення. Ми знаємо, що ще трохи — і він опиниться поруч зі своєю коханою Лорою. Та все йде далеко не так як заплановано, і, натомість, Тінь опиняється поруч не з Лорою, а з старшим імпозантним чоловіком на ім’я Середа.

До речі, ця згадка про Середу — це перший важливий ключ до розуміння цієї історії. А також зверніть увагу на опис медальона Середи – це другий ключ.

Далі починається зовсім інша історія — боротьба між богами Америки. Виявляється, в Америці і по цей час живуть слов’янський Чорнобог та Вечірня Зоря, єгипетський Ібіс та африканський Нансі. Але їхнє існування під загрозою і у книзі ми дізнаємося, що з ними станеться.

Переказувати сюжет не будемо. Але розповімо, що робить цей роман особливим, а також які ідеї у ньому можна побачити.

Чотири історії Борхеса

Хорхе Луїс Борхес колись сказав — існують тільки чотири історії в літературі. І вони — основа всіх сюжетів, які ми знаємо. І усі ці чотири історії ми спостерігаємо у “Американських Богах”:

  1. Історія штурму міста та його оборони героями. “Іліада” Гомера є найяскравішим прикладом такого сюжету. І цей сюжет ми бачимо і в “Американських богах”. Хто читав, пам’ятаєте захист гори і підготовку до битви між богами? Ось це воно і є.
  2. Історія про повернення додому. Це другий вічний сюжет, який ми завжди впізнаємо в історії “Одіссея”. В “Американських Богах”, Тінь теж мріє про повернення додому, до своєї коханої жінки Лори.
  3. Історія пошуку. Можна шукати багатство, кохання, щастя, самого себе — це все інтерпретації одного і того ж сюжету про пошук. Впродовж всього роману Тінь намагається знайти і зрозуміти самого себе. Яка його роль у цьому всьому? Чому йому треба “повірити у все”?
  4. Історія про самогубство бога. Історія розп’яття Христа — найвідоміший приклад. У книзі Ніла Ґеймана, Одін вдається до самопожертви, яка зрештою, має призвести до колосальних змін і реалізації його плану. 

Віра — це те, що робить речі реальними

Тема віри є центральною у цьому романі. З самого початку Тіні наказують “повірити у все”. І коли він це зрештою робить, тільки тоді він може пізнати самого себе.

Більше того, віра — це те, що робить наших богів реальними. Якщо у богів ніхто не вірить, ніхто їм не поклоняється — то чи буде існувати цей бог? Якщо їх немає у наших думках — то їх немає ніде. 

Наша віра у певні речі — це те, що робить ті речі священними. Святий Ґрааль не є священним сам по собі. Він є священним бо ми в це віримо

Таким чином, автор поволі підводить нас до думки — а хто ми взагалі такі, якщо у нас ніхто не вірить? Чи можливо існувати, коли ти тільки сам по собі і ніхто навіть не здогадується про твоє існування?

Питання для дискусії

Якщо ви вже прочитали цю книгу і хочете її обговорити з друзями або з нами в коментарях, ось список питань для обговорення:

  1. Значна частина історії проходить в дорозі. Герої завжди кудись прямують. Яке символічне значення може мати дорога у цій історії?
  2. Чи помітили ви захоплення Тіні фокусами з монетами? Чому автор так часто акцентував на цьому?
  3. У книзі ми бачимо протистояння двох груп богів: античних богів і сучасних (таких як телебачення, інтернет). Чи можемо ми сказати, що автор особисто надає перевагу певній групі? Якщо так, то як він це передає у книзі?
  4. На вашу думку, чому автор залишає Лору у такому стані, у якому ми бачимо її протягом усього роману? 
  5. Чи хотіли б ви побачити ще когось з богів у книзі? Якщо так, то кого?                                                   

Ніла Ґеймана недарма називають майстром сторітеллінгу. І хай вас не лякає обсяг книги — ця історія читається напрочуд легко і швидко. Ми будемо раді почути вашу думку про цю книгу та обговорити її. Пишіть свої коментарі, діліться статтею у соціальних мережах — і дякуємо, що завітали до Readmodo ❤️

Сподобалась стаття? Обов'язково поділіться нею з друзями: